Wednesday, April 27, 2005

Income Tax

So..ari nie dah 27 April. Masih ada tiga hari lagi untuk semua orang membayar cukai pendapatan. Aku dan suami membuat keputusan untuk membayar income tax tu hari ini. RM319.00 ...jumlah yang aku kena bayar. Aaaarrrgghhh.. memang perit nak mengeluarkan duit untuk membayar cukai. Baru jer dapat gaji semalam..hari ni tak pasal pasal kena keluarkan duit. Plan bulan ni nak beli make-up terbengkalai lagi. Aku merungut sendirian. Setiap bulan ada saja yang kena bayar. Macam mana nak menabung (atau yang sebenarnya...bershopping??).

Tapi bila aku ingat apa yang pegawai income tax tu cakap aku terpaksa merelakan. Dia kata.."dah memang cukai tu sepatutnya tanggungjawab kita. Kenapa ramai sangat orang yang mengabaikannya?" Nanti aku ni seperti sorang warganegara yang tak tahu tanggung jawab pulak. Tapi dari aku bayar cukai, baik aku bayar zakat pendapatan! At least aku tahu kemana perginya duit aku tu. So starting next month instead of PCB aku akan potong untuk cukai pendapatan... Itu azam aku bulan nie.

No comments: